MoodsCarpet

Een MoodsCarpet is een User Interface waarmee je met je voeten iets bestuurt. Als je het MoodsCarpet aansluit op een Scratch-programma met Moods kun je met deze interface muziek van stemming veranderen. Lees meer over het maken van een MoodsCarpet en het aansluiten hiervan op een Scratch-programma.

Het MoodsCarpet is te vergelijken met een touch screen dat op de grond ligt met ingebouwd vijf schakelaars. Op een MoodsCarpet staan vijf afbeeldingen: eenhoorn, uil, hondje en specht + stopknop. Deze afbeeldingen bevinden zich precies boven de schakelaars.

  1. Als je op een van de afbeeldingen met dieren gaat staan, beïnvloed je de stemming van de muziek.
  2. Met de stopknop zet je de muziek uit en, bij Scratch-programma’s met meer sets geluiden,  maak met je met de stopknop een andere set geluiden actief.

Bij dit Scratch-programma heeft de stopknop twee functies: stop+activeren nieuwe set geluiden: Moods-4x Blues in C + HipHop01 on Scratch (mit.edu)

Toepassing 1

Deze toepassing is bedoeld voor een gezamenlijke improvisatie (zonder de schakelaars onder het tapijt te gebruiken).

Tijdens een improvisatie van de Kizzo Band kan een bandlid of een deelnemer uit het publiek de stemming van de improvisatie beïnvloeden door op een afbeelding van een dier ‘Mood’ (stemming) te gaat staan. Op die manier geeft je anderen een aanwijzing over de gewenste manier van spelen. Bekijk voor meer informatie de afbeelding hieronder.

Stel de muziek die klinkt is druk en zwaar (bussy and heavy) en je wilt dit veranderen in licht en rustig (light and quiet). Je loopt dan naar de afbeelding van de eenhoorn, gaat daar even op staan en vervolgens ga je weer zitten. De spelers geven dan naar vermogen die door jou gevraagde stemming Licht en rustig weer. Informatie hierover bij punt 3 van Tools 4 moods

Toepassing 2

Bij deze toepassing gaat iemand op een van de vijf  afbeeldingen  staan en iemand anders activeert op een computer of laptop in een Scratch-programma met moods de betreffende stemming.

Toepassing 3

Bij deze toepassing is het MoodsCarpet in gebruik als User Interface. De onderliggende schakelaars van het MoodsCarpet sturen geluidsbestanden aan.

Bij deze video is het MoodsCarpet verbonden met het Scratch-programma: Moods | Misty  |40JazzBlues Eb. De geluidsbestanden in de nummer staan in de toonsoort Eb.  Bekijk 25 voorbeelden in verschillende toonsoorten van Scratch-programma’s met elk vijf geluidsbestanden: zie 4 Moods.

Bij de bovenstaande video verandert de manier van spelen op de melodica van licht+rustig, via zwaar+rustig, naar licht + druk om tenslotte te eindigen met zwaar + druk. In de laatste seconde van deze video zie je het effect van de stopknop. Meer informatie over hoe je als muzikant op deze afbeeldingen reageert is te vinden bij Tools 4 Moods

Deze toepassing in combinatie met Scratch is zowel te gebruiken voor het individueel ontwikkelen van improvisatievaardigheden als om tijdens een improvisatie de interactie tussen meerder spelers te bevorderen.

Door mee te spelen met de geluidsbestanden van een Scratch-programma en door het zelf bepalen van stemming (door te gaan staan op de afbeelding van een dier) ontwikkel je vaardigheden op het gebied van improviseren én samenspelen.

Bekijk ook het nieuwsbericht ‘Soleren op een MoodsCarpet‘.

Technische realisatie

Bij de in de video getoonde demo versie van het MoodsCarpet zitten verstopt onder de afbeeldingen van dieren schakelaars (aan uit).

De schakelaars zijn verbonden aan een printplaatje van MakeyMakey. Dat printplaatje is met een usb kabel verbonden met een laptop.

Credits
Els ter HorstEls tekende de vier dieren en maakte het design voor het MoodsCarpet.
Joek van MontfortJoek heeft het MoodsCarpet aangesloten op MakeyMakey en vervlogens in Scratch de instellingen zo gemaakt dat het MoodsCarpet het Scratch-programma kan aansturen.
Jan-Arie BroersmaJan-Arie heeft aanwijzingen gegeven die de schakelaar onder de afbeeldingen betrouwbaar laten reageren.